program
metodický kurz Zážitková pedagogika
začátek v 18:00, konec po obědě ve 14:00
Návrh programu
rámcový rozvrh dne:
dopolední blok 9 – 12
odpolední blok 14 – 18
večerní blok 20 – 21:30
časy jsou orientační - v rámci bloků budou probíhat i praktické sehrávky her, na rozšíření zásobníku a pro praxi.
Modře jsou zvýrazněny bloky zásobníků her vedených lektorem. Červeně jsou zvýrazněny bloky praxe a vedení v režii účastníků.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
čtvrtek
18:00 večeře
19:00 - 21:30h – zahájení, seznámení
představení semináře, představení účastníků, ujasnění očekávání a chodu semináře
aktivity na první seznámení a rozproudění skupinové dynamiky
Velký přechod – týmová aktivita směřující ke skupinovému kontraktu
zásobník her – seznámení a prolomení bariér
(V průběhu dní budou probíhat koncentrované časy „zásobníků“, ve kterých poznáte několik aktivit využitelných na akcích. Každý zásobník má své témat a bude obsahovat cca 5-10 aktivit, takže na konci budete mít zásobník nejméně 50 her a technik)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
pátek
dopoledne 9-12h
zásobník her – na probuzení, energizers
TEORIE A ZARÁMOVÁNÍ ROZVOJOVÝCH TÉMAT FORMOU HRY
RISKUJ – pomocí známé formy kvízové hry otevřeme a zarámujeme témata, kterými se budeme zabývat v průběhu kurzu (zážitek, reflexe, skupinová dynamika, tým, přístupy u nás a ve světě, vzdělávací modely). Smyslem aktivity je během krátké doby získat společný slovník, nadhled nad celým kurzem a připomenout základní principy, se kterými budeme pracovat.
Rozdělení na praktické sehrávky
- V závěru dojde k rozdělení do minitýmů na přípravu her vedených účastníky. Každý účastník bude mít v průběhu alespoň 1x na starosti připravit a uvést hru pro ostatní (a získat zkušenost a zpětnou vazbu).
- Budete mít možnost vybrat si od menších her zaměřených na rozvoj skupiny až po větší výzvy nebo dobrodružnou noční hru.
PŘÍPRAVA A VEDENÍ HER/AKTIVIT
Zarámování: zásady přípravy a vedení her, vystupování, bezpečnost, hodnocení her
Sekvence aktivit zaměřených na rozvoj skupiny: seznámení, kontrakt, komunikace, spolupráce, důvěra, individuální výzva, skupinová výzva
Příprava her – čas na přípravu her
Odpoledne 14-18h
Uvedení prvních sehrávek a zpětná vazba
zásobník – hry na poznávání, důvěru, komunikaci, spolupráci
ZPRACOVÁVÁNÍ ZÁŽITKŮ
Jak zpracovávat zážitky
zpětná vazba, reflexe, ohlédnutí
proč, kdy, jak
6 typů zpracování zážitků
otázky vhodné a nevhodné
Večer cca 20-20:30
Uvedení dalších sehrávek včetně zpracování zážitků z dané hry (+ zpětná vazba)
zásobník technik zpracování zážitků
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
sobota
dopoledne 9-12h – VEDENÍ SKUPINY
skupinová dynamika
· co se děje ve skupině účastníků
· jak reagovat v různých situacích
· kontrakt se skupinou
· specifika práce s dospělými
praxe: zpracování modelových situací ve skupinkách
zásobník způsobů dělení skupiny do menších týmů
odpoledne 14-18
bonusová aktivita – základy žonglování – během krátkého workshopu přijdete na to, jak žonglovat se 3 míčky. Díky propracované metodice se za 30 minut naučíte to, co jiným trvá několik měsíců.
TVORBA A MODIFIKACE HER
Schopnost utvářet a modifikovat hry rozšiřuje váš zásobník her. Není potřeba hledat v knihách stále nové hry, když si člověk
tvorba podle cíle
úpravy podle okolností
kde brát inspiraci
jak upravovat
praxe: modifikace hry
Úkolem v týmech je vymyslet nebo adaptovat známou hru pro potřeby zadané modelové situace.
večer: volný společenský večer otevřený aktuálním potřebám skupiny - v případě zájmu večerní/noční hra
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
neděle
dopoledne 9-12 – praxe: PŘÍPRAVA VLASTNÍHO PROJEKTU
smyslem bloku je aplikace nových poznatků do vlastního světa
Na začátku probereme krátce přístupy k designu větších programových celků.
Praxe v malých týmech: úkolem je přijít s nápadem na vlastní projekt, rozpracovat jej a následně odprezentovat základní myšlenky ostatním.
Zásobník zavíracích aktivit
12-12:30 ZÁVĚR
Závěrečné shrnutí, rituál a zpětná vazba